التخطي إلى المحتوى الرئيسي

لقاء صحفي مع الحب



الصحفي :أهلا وسهلا باجمل وانقى والطف احساس فى الدنيا .


الحب: أهلا وسهلا بيك ..


الصحفي: تسمح لنا ندخل معاك فى حوار بسيط لنتعرف على ادق الاسرار منك ؟؟


الحب: بكل سرور طبعا واعدك بذلك .


الصحفي:اوكى دعنا نطرح عليك الاسئله وعليك انت الاجابه بكل صدق .

لماذا أبتعدت عنا يا حب ؟


أنتم من جعلتموني أبتعد عنكم .2

-معنى ذلك أننا في زمن ليس فيه حب ؟

أنا موجود داخل كل قلب ينبض ويعرف معنى الحب الحقيقي ولكنها تندر هذه الايام وتقل .3

-مــــــــن أنت أذن ؟

أنا مشاعر متأججة تحرك قلوب البشر دون أن تدري ,

أغلفها بالحنان والرقة والعطف وانا من حول الحلم حقيقه انا من جمل الحياه .4

-متى نعرف أنك ولدت بداخلنا ؟

عندما يخفق قلبك سريعاً ,

وترتجف عندما ترى إنسانه بعينها وتتوه كل الكلمات من على شفتيها وتنسى كل من حولك إلا من أحببت تتخيلها في مكان أنت فيه هنا

تعرف أنني ولدت بداخلك .5

_من يبحث عن الآخر أنت أم الإنسان ؟

الإنسان دوماً يبحث عني .6

-ولماذا لا تبحث انت عنه ؟

لأنني موجود بالفعل داخله لكني أختار الوقت المناسب لأظهر .7

-لماذا الإنسان يتلاعب باسمك ؟

لأن الدنيا حالياً تغلب عليها المصالح و الأهواء الشخصية والرغبات فأصبحت كلمة الحب نادرة بين البشر وتم أستغلالها بينهم حتى يصلون
إلى ما يريدون .8

-لماذا لا تأت في الوقت الذي يكون الإنسان محتاجاً إليك فيه ؟إذا حصلت على شيء بصعوبة ستحافظ عليه و أنا كذلك إذا وصل الإنسان إلي
بصعوبة سيعرف كيف يحافظ علي ولا أضيع منه أبداً .9

-لماذا تؤلم من أحبك ؟

كي يعرف مقدار حبـــــه عند من أحب ومقدار من أحب عنده وهذا هو معيار الحب الحقيقى .10

-لماذا تجعلنا نحب من لا يستحقك ؟

الإنسان الذي لا يستحق الحب هو من أستغلني ولم يكن هدفه الحب لذا أستطاع أن يتلاعب بالكلمات ومن أحب بصدق يفعل كل شيء لإثبات حبه , ولكي تحافظ وتقدر معنى الحب يجب أن تمر بتجارب تجعلك تعرف متى تقابل الحب الحقيقي وكيف تحافظ عليه .11

-متى تقرر الإنسحاب ؟

عندما أجد من لا يريد الأحتفاظ بي ويحملني ذنباً ليس لي شأن به .12

-هل تستطيع أن تتغلب على الفقر ؟

أنا و الإرادة جبهة ضد الفقر .13

-انت حقيقة ام خيال ؟

أنا حقيقة وأنتم من جعلتموني خيالاً .14

-هل ستتركنا بعد ذلك ؟

لا أستطيع أن أترككم لكني أختار أوقاتا أبتعد فيها حتى تعرفون معنى الحب بينكم وتقدرون قيمته عندما تشعرون بفقده .15

-إلى أين انت ذاهب ؟

سأنتشر داخل القلوب و اتحدى كل الضغوط , وسأقف أمام الصعاب كي يصبح الحب إنساناً

تعليقات

‏قال غير معرف…
حوووووووووار رائع وجميل

بس ياريت نقدر نعمل ككدا

سأنتشر داخل القلوب و اتحدى كل الضغوط , وسأقف أمام الصعاب كي يصبح الحب إنساناً
‏قال غير معرف…
اول تعليق

مش معقووووووووووووول
‏قال غير معرف…
نرد بقى شويه من الجمايل اللى علينا
‏قال غير معرف…
والرابع بقى علشان القمر اللى احنا ضيوف عندها
واااااااااااو
بجد روعه واروع مايكون

ياريت تكون وصلت رساله الحب للجميع
‏قال غير معرف…
مش هنتقل عليكى

سلام ياقمر ويارب تكونى بخير
ايييييييييييييه ده؟؟؟؟
حنين بتعمل هنا ايه؟؟؟
حنين بتعمل هنا ايه؟؟؟
وحشتنى

حمدالله على سلامتك ياقلبى ربنا يجعلها اخر الاحزان يارب
ما اجمل الرساله يارب توصل للجميع

ربنا يكرمك يارب
بجد هايله قوووووووووووووى
اموووووووووووووووووواة
خلى بالك من نفسك
وانا اختك الكبيرة لو احتجتى حاجه انا جنبك
سلام حبيبتى
‏قال شوية قهوة
حنين :
المدونة نورت بيكي والله
ازيك مفيش بنا جمايل يا شيخة ويا رب الحب ينتشر بين الناس
‏قال شوية قهوة
حنين :
المدونة نورت بيكي والله
ازيك مفيش بنا جمايل يا شيخة ويا رب الحب ينتشر بين الناس
‏قال شوية قهوة
بسمة انور :
نورتنا ويا رب توصل
‏قال شوية قهوة
الاحزان ايناس :
انت كمان نورتي والله
وربنا يسمع من بؤك يا رب
وعليكي بالدعاء وصلت البوسة وخبطت لزق
‏قال زهور الامل
يا عم يا عم
ايه الحلاوة دي

بجد حوار رائع وعجبني جدا وكل كلمة فيه صحيحة
سواء الاسئلة او الاجوبة

ربنا يملى حياتنا بالحب

تحياتي يا قمر
‏قال آه من قلبي
ازيك يا مؤة
اخبارك ايه؟؟؟
حلو جداعلى فكرة
مش بس في كلامه
لأ حتى في طريقة طرح الأسألة
لا بجد تحفة
:)
انا أتيت لأرد السلام
فاسلام على من اتبع الهدى


عجبنى جدا الحوار الموجود فى البوست
انتظر منك ابداعات اكثر
‏قال ------
ازيك يااحلى بنوتة

والله والله
كنتى على بالى امبارح

وبقول هدخل على الميل اكلمها
‏قال ------
انا باجى على طول

ماهو ما هو انا غيرت اسمى مبقاش دموع القمر

هو انا اقدر انساكى

والله كنت بلبس وانا نازلة افتكرتك وزعلت انى مش كتبتك

وقولت لما ارجع هكتبها رجعت لقيتك كاتبه التعليق ههههههه

الحواااااار جمييييييل جدا
ماشاء الله عليكى

امووووووووووه
‏قال romansy
ايه الحوار الجميل دا
الحب دايما هيفضل جوانا ومعانا فى اى مكان
منقدرش ابدا ابدا نستغنى عنه

عجبنى اصرار الحب على انه هيفضل باقى
‏قال sweet angel
البقاء لله اولا
انا جيت المدونه البوست الي فات
بس بصراحه مش قدرت اعلق
والحوار المره دي جميل
دمتي مبدعه
ربنا يرضى عنك ويزكي نفسك ويرزقك السعاده التي تستحقينها
تقبلي مروري
تحياتي
‏قال blue-wave
يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا عينى:))
‏قال mohamed ghalia
الحب أكيد موجود دايما
احنا الى بنقسى عليه
البوست رائع بجد
‏قال لاسع افندى
اجابات الحب جميله




تحيه لاسعه
لازال هذا الحوار يشغلنى كثير افضل تحقيق صحفى موجود على الساحه

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

اشعر بالاختناق

الى من اذهب اشعر وكان لا مكان لي في هذا العالم عندما ذهبت لامي لاتكلم معها لم اجدها في المنزل فقررت ان انتظرها وعنما جاءت قلت لها يا امي اريد ان اتحدث معكي قالت لي: تفضلي وعندما بدات الكلام وجدها قد امسكة الهاتف وبدات في الكلام مع صديقاتها فقررت ان اتركها وذهبت الى اخي رايته يلعب قلت له اريد ان اتكلم قال لي تفضلي وعندما بدات بالكلام رايته مشغولا في لعبه فتركته وذهبت ذهبت ابحث عن احد يسمعني ولكنني لم الجد من يسمعني اشعر وكاني اختنق مما بداخلي لا احد يشعر بي سوف اموت خنقا من هذا ............. للاسف عندما فقدت الاب فقدت معه الام وعندما فقدت الام فقدن كل ما في الكون من الصعب ان تكتسب كل شيء لكن من السهل جدا ان تفقد كل شيء في غمضة عين ........................................ حرام بجد البيحصل في فلسطين امتى بقى العرب هيتحدوا امتى هنحرر فلسطين ويكون للعرب صوت في العالم الان لا شيء امامنا سوى ان نقول يا رب يا رب

مر العمر ...

 حاجات كتير بتتغير حوالينا  ناس بتروح و ناس بتيجي  والوقت يمر و الدقايق بتعدي  بين زحمة افكار و توهة  و قرارات لازم ناخدها و قرارات اخدناها  و كان الحياة عبارة عن محطة مترو  و انا واقفة اتفرج  لا عارفة انا في انهي محطة  و لا المفروض اروح انهي محطة  ويوم ما اخد قرار اني اركب القطر  ارجع تاني خوفا من القرار الغلط  ........ ......الى ان مر قطار العمر 

اجدع صحاب

خلصنا مدرسة باقي الامتحانات ربنا يستر عليها عندنا شهر اعتكاف على الكتاب ادووووووووولي ولينا كلنا ربنا يوفقنا اخر يوم رحنا فيه بجد كان يوم جطييييير اتبسطنا جدا وهيسنا على الاخر بس زي ما بيقولوا الفراق وحش هوة وحش بعقل بجد فعلا صحابي هيوحشوني اوي اوي على اد ما انا نفسي المدرسة تخلص لكن مش عيزة اسيب صحابي خيفة السنة الجية منكنش مع بعض لان احنا مدرستنا بتفرق الصفوف كل سنة اكتر صف فعلا حبيتوا في حياتي كنا صف كلنا متعونين كلنا بنحب نعض عمري ما شفت ولا هشوف فصل زي ده ابد بجد هيوحشوني جدا ............. انا نزلة مصر ان شاء الله في الاجازة بس اول مرة في حياتي بجد اكون مديقة اني نزلة مصر حسة ان كل حاجة هناك هتكون نقصاني هسيب صوحابي بيتنا وسريري حتى اقرب وحدة لية مش هتنزل السنة دي حساها هتكون سنة وحشة اوي صحيح انا مش هتاخر كلها شهر ونص بس فعلا هيقصروا فيا اوي احساسي اني مش هشوف الناس البحبهم لمدة شهر ونص ده احساس مديقني جدا مخليني علا طول مش قدرة اركز عيزة اقدي اطول وقت معاهم قبل ما اسافر هما كمان فعلا بجد هيوحشوني اوي اوي توي ............... انتوا كمان هتوحشوني اوي هبعد عن الكمبيوتر لمدة شهر مش