القلب وما يريد


اجمل بيت
http://bloggers-house.blogspot.com/
........................
سؤال خطر على بالي 

ليه ديما لما الانسان يكره حد؟؟؟؟ 

مش بيسالوه انت بتكرهوليه ؟؟؟؟

واما تحب حد

يعملوا الدنيا بلو عشان يعرفوا لبه 

والله العظيم المثل بيقول (القلب وما يريد)

كل واحد عندوا قلب بيحب بيه وبيكره بيه 

وزي ما هوة ممكن يكره حد من غير سبب

فهوة كمان ممكن يحب من غير سببب

انا قلت اناقش ممعاكوا الموضوع يمكن يكون عندكة وجهة نظر تنيا

13 اللي سمعوني:

Ramy يقول...

أه ممكن يكون منغير سبب

بس أهم حاجة أنه يحب و ميكرهش

الحب الجميل يقول...

قلبى ميعرفش طريق الكرة حتى لو الناس اسات لى ازعلى شوى لكن معرفش اكرة
ودا اهم عيب فيا
انى معرفش اكرة .. ازعل بس
بس مين قال ان الانسان لما يكرة حد مش بيسألوة انت كرهت الشخص دا ليه
مينفعش نعمم على الكل
بتكون فى اسباب واضحة او مجهولة بتتعرف لما يطرح السؤال حتى ولو بتعبير بسيط
يارب تلاقى اجابة تريح بالك
صباحك حب

مجرد فتاة يقول...

معتقدش ان الكره والحب بتبقى من غير سبب
يعني اكيد بتشوفي ناس مش بترتاحيلهم بس لازم يبقى فيه سبب ممكن تحسي انه مغرور او متعجبكيش تصرفاته فتبقي مش طايقاه
والحب برده اكيد حاجة بتشدك للشخص فتحبييه زي شخصيته او تصرفاته او ابتسامته :) :)
دي وجهة نظري
والسلام ختام

كلام من قلبي يقول...

رامي :
انا رايي كدة

كلام من قلبي يقول...

الحب الجميل :
الانسان لازم يحب غيرة بس بحذر عشان ميتعبش بعد كدة

كلام من قلبي يقول...

مجرد فتاة :
انا بصراحة معترضة مع وجهة نظرك
مش عرفة حسة انو لما يحب اوي يكره بيكون من غير اسباب

momken يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
momken يقول...

الارواح مخلوقات هائمه من تعارف منها ائتلف ومن تنافر منها اختلف

والقلوب بين اصابع الرحمن يقلبها كيف يشاء

سيدتى الحب والبغض اراده المحبين
ونستطيع السيطره والتحكم بها

والا ما امرنا الله ان نحب رسوله ونحب ال بيته ونحب الصحابه

لا اعتقد ان الله سيكلفنا بما لا نستطيع

الفكره جميله جدا


تحياتى

يوميات شحات يقول...

أحب الصالحين ولست منهم

لعلي أن أنال بهم شفاعة

وأكره من تجارته المعاصي

ولو كنا سواء في البضاعة

الأمام الشافعي

محمود(باحث عن حب) يقول...

السلام عليكم

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم فى حديث ما معناه
(القلو جنود مجنده فما تعارف منها أتلف وما تنافر منها اختلف)
هى قلوب واقدار
س المهم ان الانسان يتصرف صح
ويتكلم صح
وميظلمش حد

أتنين حبيبين يقول...

وحششششششششتينى موووووووووووووووووووووت

يارب تكونى بخير ياقلبى
مبسوطه اوى انى شفت تعليقتك الجميله ليا
ربنا يديم الود والاخوه بينا والحب فى الله

ويديم المعروف

BNT ELISLAM يقول...

عندك حق الحاجه الوحيده
مفيهاش تحكم المشاعر حاجه ملك الروح
والمعامله والطبيعه
انك تحب انسان وتكره انسان
بس ياترى الى قدامك ممكن يغير مشاعرك ياعنى الى بتحبوا لو محترمش الحب ممكن يتحول حبك لكره او يقل الحب بمعنى اصح لان الى بيحب مبيعرفش يكره
فممكن نقول انهمفيش كره نقول عليه عدم ارتياح
وممكن الى مستريحتلوش بعدفتره من المعامله معاه
والقرب منه ومعرفه جوهره ترتاحله وتحبه

اميرات الاسرار يقول...

فعلا والله كلامك صح جدا وعلى رأيك القلب ومايريد

تسلمى على موضوعك الجميل دا

مستنينك فى التوبيك الجديد

زهراء